Kisah manusia berada di alam Jin samada memasukinya sengaja
atau tidak, biasa kedengaran di sana sini. Adakah ia pernah terjadi di zaman
dahulu?
Saya menemui kisah manusia ditawan memasuki alam Jin di
zaman saidina Umar ra seperti yang dikisah oleh Imam As-Suyuthi di dalam
kitabnya Laqth Al-Marjan Fi Ahkamil Jan.
Ibnu Abi Ad-Dunya menyampaikan dari Abdul Rahman bin Abi
Laila bahawasanya seorang lelaki kaumnya keluar mengerjakan solat Isyak
kemudian beliau hilang. Isteri lelaki yang hilang itu kemudiannya menemui Saidina
Umar bin AlKhataab r.a mengadu halnya. Umar r.a memintanya menunggu sehingga 4
tahun jika ingin bernikah dengan lelaki lain. Setelah 4 tahun berlalu Umar ra membenarkan perempuan tersebut
bernikah.
Namun suaminya yang pertama tiba-tiba muncul. Merekapun
mengadukan masalah ini kepadai saidina Umar r.a. Lalu Umar r.a. mempersoalkan tentang
kehilangan lelaki itu. Lelaki itu
memberikan keterangannya, “sesungguhnya aku terhalang”. “Apa yang menghalangmu?”.Soal
Umar r.a.Lelaki itu memberikan keterangannya, “Aku keluar untuk mengerjakan
solat Isyak,kemudian jin-jin memyembunyikanku. Aku berada di antara mereka
dalam waktu yang lama. Mereka diserang oleh jin-jin mukmin dan merekapun
membalas serangan itu. Namun kemudian jin-jin mukmin mengalahkan mereka. Mereka
menjadi tawanan jin-jin mukmin termasuk aku.Jin-jin mukmin bertanya kepadaku,”Apa
agamamu?”.”Saya muslim”, jawabku.Mereka berkata,”Kamu beragama sebagaimana
agama kami, maka kami tidak boleh menawanmu”. Mereka memberi pilihan kepaduku
samada ingin tinggal bersama mereka atau kembali ke alam manusia. Maka aku
memilih untuk kembali. Kemudian Umar r.a memberi pilihan kepadanya antara
isterinya atau mahar.
Kisah ini memberikan kita beberapa maklumat. Diantaranya
manusia menjadi tawanan Jin kafir lantas memasuki alam Jin. Berlaku peperangan
antara Jin Islam dan Jin Kafir. Jin mukmin mematuhi syariat dan amat menyantuni
saudaranya manusia yang mukmin.
Terdapat juga kisah yang hampir sama di zaman Nabi saw
seperti yang pelajari dari Yang Mulia Ustaz Harun bin Din. Beliau juga menulis
pekara di dalam bukunya seperti ringkasan di bawah.
KISAH KHURAFAH
Khurafah dituduh membunuh salah seorang daripada orang penting dalam masyarakat itu dan mereka menuntu dia dibalas bunuh. Khurafah dibicarakan dalam mahkamah yang telus, mempunyai sistem keadilan yang hampir sama dengan manusia, dengan menggunakan peguam bela dan sebagainya.
Khurafah dibela oleh seorang peguam dan mengemukan hujah dan berkata : "Khurafah tidak boleh dipersalahkan kerana dia membunuh salah seorang anggota daripada masyarakat kita (Bunian) yang menyerupai ular, sedangkan ular adalah musuh utama manusia. Maka Khurafah membunuh ular, bukanlah berniat membunuh orang kita (Bunian) tetapi membunuh musuh di alamnya". Maka dengan itu Khurafah dibebaskan dan dihantar balik ke alamnya.
Apabila berita ini disampaikan kepada Rasulullah, ramai para sahabat mempertikaikannya. Rasulullah SAW berkata :-
Ertinya : "Khurafah (bercakap) benar... [1]
Bagaimanapun dalam masyarakat kita, apabila dirujuk tentang cerita-cerita ganjil dan tidak masuk akal, kita menggelarnya Khurafat. Asal istilah Khurafat itu adalah kisah benar daripada individu yang bernama Khurafah.
Sumber : Buku Menjawab Persoalan Makhluk Halus; Tuan Guru
Dato’ Dr. Haron Din.
[1] 'Ala' al-Din 'Ali ibn Husam al-Din al-Muttaqi al-Hindi al- Burhanfuri (1985), Kanz al-'Umman fi Sunan al-Aqwal wa al-Af'al, Kitab 'Akhlak Min Qism al-Aqwal no. hadith : 8244. Beirut : Mu'assasah al-Risalah, jilid 3, halaman 62
[1] 'Ala' al-Din 'Ali ibn Husam al-Din al-Muttaqi al-Hindi al- Burhanfuri (1985), Kanz al-'Umman fi Sunan al-Aqwal wa al-Af'al, Kitab 'Akhlak Min Qism al-Aqwal no. hadith : 8244. Beirut : Mu'assasah al-Risalah, jilid 3, halaman 62
Tiada ulasan :
Catat Ulasan